Vandaag rustig aan gedaan met opstaan. Ik had de avond ervoor van iemand gehoord dat de Sony building wel intessant is dus daar ging ik vandaag even naartoe. Dit is in de wijk Ginza, een luxe wijk met veel dure merkwinkels en warenhuizen. Vandaag lijkt het wel nog warmer dan de dag ervoor en in plaats van dat ik er aan begin te wennen heb ik er een beetje moeite mee om met deze temperaturen door de stad te slenteren. Op mijn werk bij de BSO liepen ik en mijn collega s te klagen dat we geen airco hadden en toen was het tijdens de warme dagen ook bijna niet uit te houden, ik heb gemerkt het kan dus nog warmer. De sony building had verschillende verdiepingen met een winkel en een tentoonstelling met de nieuwste gadgets. Allerlei geweldige apparatuur die ik waarschijnlijk toch nooit zal kunnen betalen, al helemaal niet na deze reis haha. Na de wijk Ginza wilde ook nog even het oude Tokyo bezoeken met de oudste tempel in de wijk Asasuka. Ook bij deze tempel kon je allerlei dingen doen om je wensen uit te laten komen. Wierrook inademen boven een grote pot, bidden, een muntje in een grote brede bak gooien voor de boeddha en bidden en weer de stokjes. Daar was ik wel heel nieuwsgierig naar geworden en heb een stokje gegrabbeld. Gelukkig staat de boodschap die je krijgt ook in het Engels, ja ook in de tempels gaan ze met de tijd mee. Dit is mijn voorspelling:

Best fortune

~Your wishes will be realised

~ A sick person will recover

~ The lost article will be found

~ The person you are waiting will come but late

~ Building a new house and removal are good

~ Making a trip has no problem

~Marriage en employment are all good

Lekker makkelijk om bijna alles op te schrijven wat op bijna iedereen wel van toepassing is, ik ben erg benieuwd wat er op al die andere briefjes staat. Maar ik hoef me na dit bericht geen zorgen meer te maken, alles komt goed.

Na het bezoek aan de tempel heb ik ergens een eettentje opgezocht voor een grote schaal noodle soep. Bij deze eettent moest via een automaat je keuze maken en betalen en vervolgens je ticket afgeven bij de balie. En een paar minuten later had ik een grote schaal soep en een bakje rijst met tempura (gefrituurde gamba in deeg). De zoute soep deed me goed na het wandelen in de hitte. Ik kon de warmte even niet meer verdragen en heb het nationale museum van Tokyo opgezocht om lekker rustig rond te wandelen in ruimtes met airco. Vooral veel gezien en gelezen over het ontstaan van het budhisme en de samoerai.

Terug in het hostel realiseerde ik me dat ik toch wel weer veel had gedaan. Ik moet iets meer leren te doseren denk ik. Nu ben ik elke keer zo moe dat ik in de avond niet verder kom dan de bar van het hostel. Dit was de laatste dag in Tokyo. Morgen op naar Nikko met meer tempels en mooie natuur met watervallen. Eerst maar weer eens bijkomen van deze dag.

4 Reacties op “De laatste dag in Tokyo”
  1. Eugenie Heesen schreef:

Lieve Manja, Lieve Buurvrouw,Wat een mooie reis, je moet je niks aantrekken van de warmte, daar wen je wel aan
    ik weet dat nog uit mijn Afrikaanse werktijd.Wat voor soort tentoonstellingen hebben ze daar? Zal zeker geen
    moderne Europese Kunst zijn? Hoor ik later wel. Blijf genieten,Liefs,Eugenie.

2. Floor schreef:

Hey lieve Manja,

Goede reis naar Nikko, is het ver en op wat voor een manier reis je daar heen? Ik krijg met de dag meer respect voor je, wat een avontuur zeg!

Dikke kussen en liefs van Floor

3. Mama schreef:

Lieve Manja,

Wat een uitgebreide verhalen. Grappig dat je gisteren naar Kamakura bent geweest. Toevallig de dag er voor in jouw boek er over gelezen. Dus…….. e.e.a. wat je schrijft en je foti’s zijn herkenbaar. Ze doen het wel allemaal daar in het groot met al die tempels en Boeddha beelden. Mooie natuur daar. Je had ook een fiets kunnen huren las ik!!!!!!
    Het bezoek aan het nationaal museum de volgende dag is volgens mij ook een dagtaak maar natuurlijk wel lekker als je niet in de hitte hoeft te lopen. Nu wens ik je goede reis naar je volgende bestemming Nikko waar volgens mij ook weer heel wat te bezichtigen valt.
    Veel liefs
    Mama (en natuurlijk ook papa)

4. Malissa schreef:

Hoi Manja,

Leuk om al je verhalen te lezen, volgens mij heb je het wel naar je zin!
    En wat een mooie foto’s allemaal.. echt een schitterend land zo te zien..